Duur: 60 minuten - Koreaans gesproken met Nederlandse en Engelse boventitels
concept, tekst, regie, muziek, video en performance
Jaha Koo
dramaturgie
Dries Douibi
scenografie
Eunkyung Jeong & Jaha Koo
techniek
Korneel Coessens & Philippe Digneffe
research
Eunkyung Jeong & Jaha Koo
researchassistent
Sang Ok Kim
opnamen interviews
Yoonsik Lee & Injun Na
productie
CAMPO
coproductie
Kunstenfestivaldesarts, Münchner Kammerspiele (DE), Frascati Producties & Veem House for Performance (NL), SPRING performing arts festival (NL), Zürcher Theaterspektakel (CH), Black Box teater (NO), International Summer Festival Kampnagel (DE), Tanzquartier Wien (AU), wpZimmer, Théâtre de la Bastille (FR) & Festival d’Automne à Paris (FR)
met de steun van
Beursschouwburg, de Vlaamse Gemeenschapscommissie & Amsterdams Fonds voor de Kunst
In de documentaire theatervoorstelling The History of Korean Western Theatre onderzoekt Jaha Koo de invloed van de Europese theatertraditie op het Koreaanse theater. We kennen de Zuid-Koreaanse theatermaker en componist nog van zijn doortocht met Cuckoo tijdens onze “Un|settled”-reeks in 2018.
Duur: 60 minuten - Koreaans gesproken met Nederlandse en Engelse boventitels
concept, tekst, regie, muziek, video en performance
Jaha Koo
dramaturgie
Dries Douibi
scenografie
Eunkyung Jeong & Jaha Koo
techniek
Korneel Coessens & Philippe Digneffe
research
Eunkyung Jeong & Jaha Koo
researchassistent
Sang Ok Kim
opnamen interviews
Yoonsik Lee & Injun Na
productie
CAMPO
coproductie
Kunstenfestivaldesarts, Münchner Kammerspiele (DE), Frascati Producties & Veem House for Performance (NL), SPRING performing arts festival (NL), Zürcher Theaterspektakel (CH), Black Box teater (NO), International Summer Festival Kampnagel (DE), Tanzquartier Wien (AU), wpZimmer, Théâtre de la Bastille (FR) & Festival d’Automne à Paris (FR)
met de steun van
Beursschouwburg, de Vlaamse Gemeenschapscommissie & Amsterdams Fonds voor de Kunst
Bij de viering van het honderdjarige bestaan van het Koreaanse theater, kwam de Zuid-Koreaanse theatermaker-componist tot de constatatie dat er eigenlijk geen Koreaanse theatertraditie is. Want wat ze in Zuid-Korea als theater beschouwen, is in grote mate bepaald door de Westerse en Japanse canon. Hoe komt dat? Waarom zijn de Zuid-Koreanen eigenlijk zo trots op deze Westerse invulling van hun theatertraditie? Wat is de betekenis van ‘hedendaags’ in Zuid-Korea? En waarom blijft iedereen toch altijd maar naar Shakespeare verwijzen? Het zijn maar enkele van de vragen die Koo zich stelt. The History of Korean Western Theatre is intelligent documentair theater waarin historische, politieke, sociologische en persoonlijke verhalen met elkaar verweven worden. Met een bijzondere rol voor de zelf gecomponeerde elektronische soundtrack.
“Gemoderniseerde magie, absurde ernst, ontroerende wetenschap – op al deze tegenstellingen berust The History of Korean Western Theatre. Het is die paradoxale theatertaal die van Jaha Koo een volstrekt unieke kunstenaar maakt.”
- Etcetera
Deze voorstelling is het sluitstuk van Jaha Koo’s Hamartia-trilogie. Al in Lolling & Rolling en Cuckoo zoomde Jaha Koo in op thematieken die een clash van de Oosterse en de Westerse cultuur in zich dragen. Van het knippen van tongriemen om het te kunnen maken in het Westen, tot de zware persoonlijke tol van Westerse bemoeienissen op macro-economisch vlak.