de voorstelling duurt 75 minuten
_____
concept, script & uitvoering: Oona Libens |Performance: Amanda Lebert/Meri Ekola, Oona Libens |Lichttechniek: Amanda Lebert/Meri Ekola | Sound Design: Vica Pacheco, Jürgen De Blonde | Muzikanten: Mattias Hållsten (sho), Anna Rheingans (tonton) | Dramaturgie & eindregie: Renée Goethijn | Software & electronica: Jakob Jennerholm Hammar, Marcel Samyn |Robot sturing: Francis Brady | Geluidstechniek: Baptiste Le Chapelain | Productieassistent: Ambre Andriamanana | Productie: Kunstenwerkplaats - KWP | Co-producenten: Vooruit, STUK, Inkonst (Malmö) |
Met dank aan: Gouvernement Gent, Inter Arts Center Malmö (SE), HAUT (DK), Industriemuseum, Buda Kortrijk, Kris Verdonck, Christina Amelia Candea, Simon Halsberghe, Nina de Vroome, Christina Claesson, Eva Renfalk, Daniel Libens, Thom Kiraly
Met de steun van: Vlaamse Gemeenschap, Vlaamse Gemeenschapscommissie, Swedish Arts Grants Committee (Konstnärsnämnden), Region Skåne, Helge Ax:son Johnson Stiftelse
In Spindle bouwt Oona Libens een universum op, bestaande uit draden en allerlei instrumenten uit de textiele sfeer als metafoor om de digitale wereld te illustreren. Op de scène staat een soort weefgetouw dat zowel beeld als geluid voortbrengt. Hierin gaat een Spin — het archetype van een weefster — in dialoog met een Artificiële Intelligentie. Terwijl beide aan hun eigen web werken, spreken ze over de ontwikkeling van technologie: waar deze vandaan komt en waar ze naar op weg is.
De A.I. probeert het hele wereldgebeuren in data te gieten en via informatie de toekomst te voorspellen, terwijl de Spin de behoeder is van de chaos en de mysteries der natuur. Samen proberen ze een nieuw narratief te vinden voor de digitale technologie — een die in symbiose staat met mens en natuur en niet gedreven is door winst, macht en controle.
Zoals in eerder werk gebruikt Oona Libens zowel verouderde als hedendaagse projectietechnieken, schaduw- en lichteffecten om een efemeer, tactiel en soms haperende wereld te creëren. Voor deze voorstelling werkt ze samen met muzikanten Jürgen De Blonde en Vica Pacheco.
de voorstelling duurt 75 minuten
_____
concept, script & uitvoering: Oona Libens |Performance: Amanda Lebert/Meri Ekola, Oona Libens |Lichttechniek: Amanda Lebert/Meri Ekola | Sound Design: Vica Pacheco, Jürgen De Blonde | Muzikanten: Mattias Hållsten (sho), Anna Rheingans (tonton) | Dramaturgie & eindregie: Renée Goethijn | Software & electronica: Jakob Jennerholm Hammar, Marcel Samyn |Robot sturing: Francis Brady | Geluidstechniek: Baptiste Le Chapelain | Productieassistent: Ambre Andriamanana | Productie: Kunstenwerkplaats - KWP | Co-producenten: Vooruit, STUK, Inkonst (Malmö) |
Met dank aan: Gouvernement Gent, Inter Arts Center Malmö (SE), HAUT (DK), Industriemuseum, Buda Kortrijk, Kris Verdonck, Christina Amelia Candea, Simon Halsberghe, Nina de Vroome, Christina Claesson, Eva Renfalk, Daniel Libens, Thom Kiraly
Met de steun van: Vlaamse Gemeenschap, Vlaamse Gemeenschapscommissie, Swedish Arts Grants Committee (Konstnärsnämnden), Region Skåne, Helge Ax:son Johnson Stiftelse
over Oona Libens
Oona Libens (°1987) is een Belgisch-Zweedse kunstenaar wiens werk zweeft tussen beeldend en performatief. Veelal gebruikt ze analoge projectietechnieken die live gemanipuleerd worden. Door middel van schaduwspel en andere lichteffecten creëert ze een primitief, aan objecttheater grenzend universum, een analoge virtual reality. Haar voorstellingen Celeste, Nausea, Soma en What is Time? behandelden respectievelijk het heelal, de zee, het menselijk lichaam en de tijd. Daarnaast heeft Oona Libens er een aantal samenwerkingen op zitten, o.a met de band Razen waarmee ze in 2019 Het Moederkoren maakte, een muzikale voorstelling vertrekkend vanuit middeleeuwse hallucinaties. Libens studeerde in 2012 af in de richting multimediale vormgeving aan het KASK in Gent.