OPGELET! Dit concert is voor een staand publiek
duur: ongeveer 60 minuten
concept, regie en performance
Benjamin Abel Meirhaeghe
concept, compositie en performance
Laurens Mariën
concept en dramaturgie
Louise Van den Eede
dans
Hanako Hayakawa
styling
Paule Josephe
mixing
Jasper Segers
muzikanten opname
Mattias De Craene, Lander Gyselinck, Davids Numwami
productie
Muziektheater Transparant, d e t h e a t e r m a k e r
coproductie
AB, STUK, Kunstencentrum Voo?uit, DE Studio, Pilar, Het Nationale Theater and C-TAKT
met steun van
Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, de Vlaamse Overheid.
Contratenor, performer en operaregisseur Benjamin Abel Meirhaeghe en producer Laurens Mariën slaan opnieuw de handen in elkaar voor een elektronisch concert dat laveert tussen een spektakel en een liefdesritueel.
OPGELET! Dit concert is voor een staand publiek
duur: ongeveer 60 minuten
concept, regie en performance
Benjamin Abel Meirhaeghe
concept, compositie en performance
Laurens Mariën
concept en dramaturgie
Louise Van den Eede
dans
Hanako Hayakawa
styling
Paule Josephe
mixing
Jasper Segers
muzikanten opname
Mattias De Craene, Lander Gyselinck, Davids Numwami
productie
Muziektheater Transparant, d e t h e a t e r m a k e r
coproductie
AB, STUK, Kunstencentrum Voo?uit, DE Studio, Pilar, Het Nationale Theater and C-TAKT
met steun van
Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, de Vlaamse Overheid.
“... A spirit feared by the state is an awake one, awakening spirits, empowering spirits, this spirit can rise, once again, it can appear, like a transfiguring evening glow in whose light the evil day that proceeded...it could be forgotten! It could be some futuristic moment yet-to-come! That, that I would like, the nights cleared out, pain transfigured, spectacles affecting us again, touching us again, for real, appearing again, awakening spirits: touch me again!”
Louise van den Eede
Bipolaire genres en sferen, operateske dada blues punkpop, een hoge stem, donkere beats en theatraliteit maken de lente van dit groots intiem spektakel. Samen met danser Hanako Hayakawa en schrijver Louise Van den Eede koesteren ze de hoop voor een andere samenleving; waarin mensen elkaar terugvinden rond poppy vuren, waar spektakels een bevrijdende oerkracht hebben, waar alle mogelijke gedaanten van liefde voortdurend van kostuum wisselen.
"Meirhaeghe flaneert, valt, wandelt, dolt en springt op (en naast) het podium. Hij laat zich daarbij nooit op scheve zang betrappen en loodst zijn publiek gracieus van liefdesverdriet naar orgie, van verlangen naar zinderende zelfdestructie. (...) Dit is tot muziek geknede passie - 'operateske dada-blues-punkpop', noemen de twee het - die zich niet tot een genre laat temmen."
**** Focus Knack 31/08/2021