Locatie
van
Nazanin Fakoor
compositie
Aftab Darvishi
dramaturgie
Tobias Kokkelmans
koor
leden van het SWARA Ensemble
video
Nazanin Fakoor & Moulay Guissé
technische ondersteuning
Tom Goublomme
gebaseerd op
The Conference of the Birds (Farid ud-Din Attar)
productie
kunstencentrum nona
coproductie
C-TAKT
Lunalia / Festival van Vlaanderen Mechelen/Kempen
workspacebrussels
met steun van
Kunstencentrum BUDA
Boghossian Foundation
Sabam
Voor de nieuwe creatie Rainbow gaat kunstenares Nazanin Fakoor aan de slag met The Conference of the Birds, een literair meesterwerk van de mystieke Perzische dichter Farid ud-Din Attar. In Attars verhaal zoeken duizenden vogels naar Simorgh, de mythische vogel die de waarheid symboliseert. Na vele moeilijkheden tijdens de reis bereiken slechts 30 vogels het doel. Pas dan beseffen ze dat ze zelf de Si (vertaald: 30) - morgh (vertaald: vogels) zijn.
Deze prachtige poëzie vormt de basis voor het libretto van Rainbow. De Iraanse componiste Aftab Darvishi (Tenso Young Composers Award 2016) maakt een nieuwe compositie, live uitgevoerd door het Swara Ensemble in een mobiele installatie die -letterlijk- onze verschillen en meervoudige identiteiten weerspiegelt. Op deze manier ‘reflecteert’ Fakoor over de mythe van een eenduidige nationale identiteit en over de viering van het verschil.
Meer informatie over het festival vind je op de website van onze partners van Lunalia.
van
Nazanin Fakoor
compositie
Aftab Darvishi
dramaturgie
Tobias Kokkelmans
koor
leden van het SWARA Ensemble
video
Nazanin Fakoor & Moulay Guissé
technische ondersteuning
Tom Goublomme
gebaseerd op
The Conference of the Birds (Farid ud-Din Attar)
productie
kunstencentrum nona
coproductie
C-TAKT
Lunalia / Festival van Vlaanderen Mechelen/Kempen
workspacebrussels
met steun van
Kunstencentrum BUDA
Boghossian Foundation
Sabam
In dit project bevraagt Nazanin Fakoor identiteit in haar vele facetten. Onze "thuis"-cultuur is immers het resultaat is van oneindige interacties en ontmoetingen met andere samenlevingen doorheen de geschiedenis. Nationale identiteit is een mythe die de moderne wereld heeft geconstrueerd.
De levensloop van Nazanin Fakoor is daar een krachtig voorbeeld van. Ze werd in Iran geboren en kwam met haar ouders op haar 8 in Duitsland terecht. Daar assimileerde ze doorheen de jaren de Duitse cultuur en identiteit. Later studeerde ze in Frankrijk en Brussel, waar ze nu ook woont. De vraag over identiteit is een deel van haar identiteit geworden.