Eric Boeren – trompet
Michael Moore – rieten
Wilbert de Joode – contrabas
Han Bennink – drums
Eric Boeren passeerde onlangs de kaap van 60, maar van ouderdom is niets te merken. En dat geldt net zo goed voor zijn compagnons de route: ruim twintig jaar al bundelt de Nederlandse trompettist de krachten met Han Bennink (drums), Michael Moore (rieten) en Wilbert de Joode (contrabas).
Eric Boeren – trompet
Michael Moore – rieten
Wilbert de Joode – contrabas
Han Bennink – drums
"...Never mind the heady intellectual nature of jazz today, this quartet favors a relaxed swing fueled by Bennink and the ongoing conversation between players. Their playing calls to mind rapid fire comedians who barely pause to allow their audience to catch the last joke.” – All About Jazz
Ornette Coleman
Het begon allemaal in 1997 met de vroege kwartetmuziek van Ornette Coleman. Geleidelijk aan kropen ook eigen composities van Boeren in het repertoire. Niet toevallig is de bezetting van het kwartet vergelijkbaar met die van het Colemans Quartet van begin jaren zestig. Het grote verschil tussen beide? Hoe er met het materiaal wordt omgegaan. Terwijl bij Coleman – ontegensprekelijk een van dé grondleggers van de freejazz – de solisten elkaar afwisselden, onderscheidt het Eric Boeren 4tet zich door improvisatorische ruimte op een gelijkwaardige basis te verdelen.
Wortels in jazz & blues
Een collectieve visie dus, waarbij musici elkaar plaats gunnen om muzikale vormen verder te ontwikkelen. Het bestaande materiaal suggereert de persoonlijkheid en richting van die improvisaties. Wat de composities van Boeren verbindt met zijn legendarische voorganger, zijn de diepe wortels in de jazz en blues. Denk aan de sterke, vaak springerige melodieën en ongewone accenten: die houden de improvisatoren op scherp.