choreografie en dans
Jan Martens
sound engineer documentary
Yanna Soentjens
lichtontwerp
Elke Verachtert
kostuumontwerp
Cédric Charlier
videofragmenten
© Archives INA
outside eye
Marc Vanrunxt, Anne-Lise Brevers, Rudi Meulemans
technische leiding
Michel Spang, Elke Verachtert
productie
GRIP
internationale spreiding
A Propic – Line Rousseau & Marion Gauvent
coproductie
deSingel, Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Julidans (NL), C-TAKT, Perpodium
residenties
deSingel, Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Toneelhuis, ccBe, C-TAKT, CN D – Centre national de la danse (FR)
met de financiële steun van
de Vlaamse Overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid, Cronos Invest
met dank aan
INA - l’Institut National de l’Audiovisuel, Les Ballets de Monte-Carlo sous la Présidence de S.A.R. la Princesse de Hanovre - Direction: Jean-Christophe Maillot, Graciane Finzi, Régis Mitonneau, Anne Montaron, Emmanuelle Tat, François-Bernard Mâche, Zygmunt Krauze, Stephen Montague, Raphaël de Gubernatis, Claire Verlet, Ty Boomershine, Joris van Oosterwijk, Liselotte Sels, Kinga Jaczewska
De nieuwe solo van en door Jan Martens is een gedanst portret van de uitzonderlijk getalenteerde en gepassioneerde Poolse muzikante Elisabeth Chojnacka (1939-2017). Ze was midden vorige eeuw mee verantwoordelijk voor de revival van klavecimbelmuziek. Terwijl in 1968 de Parijse studentenrevolte oude idealen op de helling zette, maakte Chojnacka kennis met avant-gardecomponisten zoals François-Bernard Mâche en begon ze – naast de eeuwenoude stukken die steeds op haar repertoire bleven staan – ook de weinige hedendaagse werken voor klavecimbel frequenter te spelen. Mee door haar talent en doorzettingsvermogen schreef een resem componisten zoals Ligeti, Xenakis, Ferrari, Berio en Halffter in de jaren 1970 en 1980 nieuw werk voor het klavecimbel. En vaak droegen ze het aan Chojnacka op. ELISABETH GETS HER WAY wil ode brengen aan deze bijzondere vrouw.
choreografie en dans
Jan Martens
sound engineer documentary
Yanna Soentjens
lichtontwerp
Elke Verachtert
kostuumontwerp
Cédric Charlier
videofragmenten
© Archives INA
outside eye
Marc Vanrunxt, Anne-Lise Brevers, Rudi Meulemans
technische leiding
Michel Spang, Elke Verachtert
productie
GRIP
internationale spreiding
A Propic – Line Rousseau & Marion Gauvent
coproductie
deSingel, Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Julidans (NL), C-TAKT, Perpodium
residenties
deSingel, Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Toneelhuis, ccBe, C-TAKT, CN D – Centre national de la danse (FR)
met de financiële steun van
de Vlaamse Overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid, Cronos Invest
met dank aan
INA - l’Institut National de l’Audiovisuel, Les Ballets de Monte-Carlo sous la Présidence de S.A.R. la Princesse de Hanovre - Direction: Jean-Christophe Maillot, Graciane Finzi, Régis Mitonneau, Anne Montaron, Emmanuelle Tat, François-Bernard Mâche, Zygmunt Krauze, Stephen Montague, Raphaël de Gubernatis, Claire Verlet, Ty Boomershine, Joris van Oosterwijk, Liselotte Sels, Kinga Jaczewska
De soundtrack gaat breed: met werk van Nyman over Montague tot Ligeti, alle in een uitvoering van Chojnacka. Het is Jan Martens’ ambitie om al dansend dicht bij de soms complexe partituren te blijven. Martens bespeelt zijn lichaam zoals Chojnacka dat deed met het klavecimbel. Hij brengt verschillende bewegingsstijlen samen, net zoals zij moeiteloos tussen registers en genres heen slalomde. De solo wordt aangevuld met een documentaire laag waarin het werk en leven van Chojnacka auditief aan bod komt. In 2021 is het exact vijftig jaar geleden dat Elisabeth Chojnacka haar eerste album uitbracht: Clavecin 2000. Een uitgelezen moment om eer te betonen aan deze opmerkelijke vrouw, met een solo waarin ze de tijd en ruim-te krijgt die haar toekomt.
"Met haar flamboyante stijl bekeerde ze het grote publiek tot de klavecimbelmuziek, toch geen eenvoudig genre. In zijn intense hommage aan Chojnacka doet Jan Martens precies hetzelfde. (...) Samen met de vele historische referenties in het kostuumontwerp van Cédric Charlier houdt Martens de dans- en muziekgeschiedenis knap levend."
**** De Standaard
"Elisabeth gets her way is een weergaloos portret van een groot muzikante. Zonder te vervallen in nodeloze adoratie legt danser en choreograaf Jan Martens in zijn solo op ingenieuze manier de vinger op de vernieuwende betekenis van Elisabeth Chojnacka"
"Een gedanste ode aan een Poolse klavecinist – klinkt ontoegankelijk, maar Jan Martens maakt het meeslepend "
Marijn Lems