de voorstelling duurt 80 minuten
_____
concept en choreografie Cherish Menzo | creatie en uitvoering Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés | lichtontwerp Niels Runderkamp | muziekcompositie Gagi Petrovic en Michael Nunes | mastering Gagi Petrovic | kostuumontwerp JustTatty.com | scenografie Morgana Machado Marques | dramaturgie Renée Copraij en Benjamin Kahn | zang en tekstcoach BOИSU en Shari Kok-Sey-Tjong | artistiek advies Christian Yav en Nicole Geertruida | stemmen Distorded Rap Choir www.distortedrapchoir.com | techniek Niels Runderkamp, Amber Stallenberg/Nele Verreyken | productie GRIP, Frascati Producties | coproductie Kunstenfestivaldesarts (Brussel, BE), CCN-Ballet national de Marseille dans le cadre de l’accueil studio / Ministère de la Culture (FR), actoral festival (Marseille, FR), STUK (Leuven, BE), La Villette, Paris (FR), Beursschouwburg (Brussel, BE), Festival d’Automne à Paris (FR), De Coproducers (NL), Perpodium (BE) | residenties SSTUK (Leuven, BE), La Villette, Paris (FR), Frascati (Amsterdam, NL), Beursschouwburg (Brussel, BE), CCN-Ballet national de Marseille dans le cadre de l’accueil studio / Ministère de la Culture (FR), Productiehuis Theater Rotterdam (NL) | in samenwerking met Trill (Leuven, BE), WijzijnDOX (Utrecht, NL) | met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, Fonds Podiumkunsten, Ammodo, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid, Cronos Invest | met dank aan Eric Cyuzuzo, Jan Fedinger, Dries Douibi
In het duet D̶A̶R̶K̶MATTER zoeken Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés met de hulp van een Distorted Rap Choir naar manieren om hun lichamen – en de dagelijkse realiteit waarbinnen ze zich bewegen – los te weken van een opgedrongen perceptie. Dit levert een complex gesprek op dat ze zowel willen aangaan als overstijgen – een dualiteit die D̶A̶R̶K̶MATTER mee voedt.
de voorstelling duurt 80 minuten
_____
concept en choreografie Cherish Menzo | creatie en uitvoering Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés | lichtontwerp Niels Runderkamp | muziekcompositie Gagi Petrovic en Michael Nunes | mastering Gagi Petrovic | kostuumontwerp JustTatty.com | scenografie Morgana Machado Marques | dramaturgie Renée Copraij en Benjamin Kahn | zang en tekstcoach BOИSU en Shari Kok-Sey-Tjong | artistiek advies Christian Yav en Nicole Geertruida | stemmen Distorded Rap Choir www.distortedrapchoir.com | techniek Niels Runderkamp, Amber Stallenberg/Nele Verreyken | productie GRIP, Frascati Producties | coproductie Kunstenfestivaldesarts (Brussel, BE), CCN-Ballet national de Marseille dans le cadre de l’accueil studio / Ministère de la Culture (FR), actoral festival (Marseille, FR), STUK (Leuven, BE), La Villette, Paris (FR), Beursschouwburg (Brussel, BE), Festival d’Automne à Paris (FR), De Coproducers (NL), Perpodium (BE) | residenties SSTUK (Leuven, BE), La Villette, Paris (FR), Frascati (Amsterdam, NL), Beursschouwburg (Brussel, BE), CCN-Ballet national de Marseille dans le cadre de l’accueil studio / Ministère de la Culture (FR), Productiehuis Theater Rotterdam (NL) | in samenwerking met Trill (Leuven, BE), WijzijnDOX (Utrecht, NL) | met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, Fonds Podiumkunsten, Ammodo, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid, Cronos Invest | met dank aan Eric Cyuzuzo, Jan Fedinger, Dries Douibi
Voor D̶A̶R̶K̶MATTER put Menzo inspiratie uit het posthumanisme, waarbij het lichamelijke wordt overstegen. Ze neemt ook het afrofuturisme onder de loep, waarbij naar science fiction, technologie, fantasy, enz. wordt gekeken vanuit een Afrikaans of zwart perspectief. De menselijke vorm wordt er iets maakbaars en staat ons toe om te dromen. Menzo vlecht er een poëtische laag in waarvoor ze de mosterd haalt bij de astronomie. Ze kijkt o.a. naar donkere materie en naar zwarte gaten die elkaar ontmoeten en botsen, om zo een nieuw, futuristisch en enigmatisch, lichaam te baren.
Net als in JEZEBEL stretcht ze haar bewegingstaal verder uit door de Chopped & Screwed methodiek te integreren. Een remixtechniek uit de hiphopwereld waarbij het tempo van de muziek fel wordt teruggeschroefd.
Een tienkoppig koor van lokale performers – het Distorted Rap Choir – begeleidt haar hierin met hun vervreemdende rap anthems. D̶A̶R̶K̶MATTER wil een grondige reshuffle van onze atomen bewerkstelligen, op zoek naar een nieuwe vorm voor – en manier van kijken naar – ons lichaam en de complexe buitenwereld waartoe het zich verhoudt.
Dankzij het gedurfde lichtontwerp, de ijzingwekkende soundtrack en de beklemmende rapsongs wordt D̶A̶R̶K̶MATTER niet alleen een fascinerende afdaling in het hart van de duisternis die in ons allemaal schuilt, maar ook een poëtische representatiekritiek die de rijkdom van het zwart zijn viert. D̶A̶R̶K̶MATTER is een ontregelende trip door de duisternis.”
★★★★ De Standaard