Locatie
Vrijbroekpark
Ridder Dessainlaan 65
2800 Mechelen
België
spel
Jonas Leemans, Liesa Van der Aa & Cesar De Sutter-Pinoy
muziek
Laura Kennis (viool), Eva Ackerman (viool), Rhea Vanhellemont (altviool), Mathias Van den Plas (cello), Ephraim Cielen (percussie)
libretto
Nefertari Vanden Bulcke
muziek/concept
Liesa Van der Aa
dramaturgie
Lena Meyskens
muziekdramaturgie
Camille Goyens
kostuum
Wim Muyllaert
coaching choreografie
Femke Gyselinck
decor/licht/sounddesign
Celine Van der Poel, Maarten Wagemans, Ken Hioco, Sylvia Cuycken, Roel Snellebrand
productie
Veerle Vervoort & Sarie Van der Aa
transcriptie partituur
Stefaan De Rycke, Sander Van de Vijver, Silke Groffy, Liesa Van der Aa
visual
Silke Groffy
montage
Mathijs Poppe
coproductie
deSingel & Handelsbeurs Concertzaal
met de steun van
Stad Antwerpen & de Vlaamse Overheid
OPGELET: deze voorstelling is uitverkocht!
Met Court of Choice part I – PLAY gommen Liesa Van der Aa & One Trick Pony de grenzen tussen tekst, beeld en muziek weg. Het is een tot in het detail uitgeschreven muzikale tenniswedstrijd voor drie acteurs, strijkkwartet en percussie waar 1 onschuldige passant de rol van scheidsrechter krijgt toegewezen. Deze creatie op een tennisveld lijkt wel op maat van het Vrijbroekpark gemaakt!
spel
Jonas Leemans, Liesa Van der Aa & Cesar De Sutter-Pinoy
muziek
Laura Kennis (viool), Eva Ackerman (viool), Rhea Vanhellemont (altviool), Mathias Van den Plas (cello), Ephraim Cielen (percussie)
libretto
Nefertari Vanden Bulcke
muziek/concept
Liesa Van der Aa
dramaturgie
Lena Meyskens
muziekdramaturgie
Camille Goyens
kostuum
Wim Muyllaert
coaching choreografie
Femke Gyselinck
decor/licht/sounddesign
Celine Van der Poel, Maarten Wagemans, Ken Hioco, Sylvia Cuycken, Roel Snellebrand
productie
Veerle Vervoort & Sarie Van der Aa
transcriptie partituur
Stefaan De Rycke, Sander Van de Vijver, Silke Groffy, Liesa Van der Aa
visual
Silke Groffy
montage
Mathijs Poppe
coproductie
deSingel & Handelsbeurs Concertzaal
met de steun van
Stad Antwerpen & de Vlaamse Overheid
Drie dimensies
Liesa Van der Aa heeft voor deze voorstelling gecomponeerd in drie dimensies: de notenbalken op de partituur worden vergezeld door grafische beelden die op hun beurt een bepaalde beweging illustreren, uitgevoerd door de spelers op de muziek. Muziek, beeld, tekst en spel zijn in deze voorstelling niet van elkaar te scheiden, maar zijn bijna inherent aan elkaar. Dit meervoud is gelijkaardig aan het meervoud van de macht zoals deze wordt beschreven in het werk van Hobbes.
Tableau vivant
Tijdens dit tableau vivant worden, via het spel van de sport, de machtsverhoudingen in onze gespleten democratie blootgelegd. Met een knipoog naar ‘Leviathan’ van Hobbes, brengt ‘Court of Choice I – PLAY’ een visie op wat er gebeurt met een individu dat de regels bewaakt maar zichzelf totaal verliest in zijn functie. Gulzigheid en het verlangen naar meer en hoger drijven zowel de rechter als de spelers van het spel tot het uiterste en het extreme.
Triptiek
De voorstelling Court of Choice - PLAY is het eerste deel van een muziektheatertriptiek. In iedere voorstelling zal een andere dimensie van het concept 'macht' belicht worden. In deze voorstelling is 'de scheidsrechter' aan het woord, in een volgende 'de president' en uiteindelijk de god van de macht, Kaïros zelf. Boeken als String Theory van David Foster Wallace en Homo Ludens van Johan Huizinga vormen de theoretische basis voor deze voorstelling. Tijdens het maakproces werd Leviathan van Hobbes aangehaald, die ook verschillende malen tijdens de voorstelling geciteerd zal worden. Het is een politiek en filosofisch werk uit de 17e eeuw dat vandaag nog verrassend actueel is. Hierin wordt het concept macht vergeleken met een enorm en ongrijpbaar zeemonster, een meervoud dat niemand ooit volledig zal kunnen vatten.
Met renaissancecomponist Carlo Gesualdo en trompetgod Chet Baker in het achterhoofd, componeerde Liesa Van der Aa voor One Trick Pony een reeks muzikale cellen die het ritme van de wedstrijd in crescendo aansturen.
"Het tennisspel onstaat op het podium en iedereen krijgt een rol toebedeeld. Daarbij neemt de scheidsrechter eerst voorzichtig zijn plaats in. Langzaam maar zeker begint hij het spel en vooral zijn positie daarin te begrijpen, lief te hebben en te misbruiken. Speler A en B lijken het spel te initiëren, maar ondervinden na verloop van tijd dat zij niet meer dan kleine pionnen zijn binnen een groter geheel en dat ze geen zeggenschap meer hebben. De ballenjongens zullen partij moeten kiezen." - Liesa Van der Aa
Meer voorstellingen op BROEK
Locatie
Vrijbroekpark
Ridder Dessainlaan 65
2800 Mechelen
België