Arve Henriksen trompet | Ruben Machtelinckx gitaar, tenor gitaar
_____
Jukwaa: Thijs Troch piano | Nils Vermeulen bass | Sigfried Burroughs drums
Arve Henriksen trompet | Ruben Machtelinckx gitaar, tenor gitaar
_____
Jukwaa: Thijs Troch piano | Nils Vermeulen bass | Sigfried Burroughs drums
Ruben Machtelinckx & Arve Henriksen - releaseconcert 'A Short Story'
De pionnen op het bord zijn gering in aantal en bescheiden in decoratie. Opnieuw kiest Machtelinckx (o.a. Linus, Poor Isa) voor het zuiver akoestische. Met improvisaties die allesbehalve hermetisch zijn, bijzondere gitaarstemmingen en een focus op textuurexperimenten. En met acht vintage Machtelinckx-composities, met zingbare melodieën en sterke harmonieën.
A Short Story is een ontmoeting van twee zachtaardige muzikanten - Ruben Machtelinckx & Arve Henriksen - waaruit niets dan rustige muziek kan voortkomen, zo recht voor de raap dat het een beetje pijn doet. Het album is het resultaat van een allereerste ontmoeting en de spanning die dat met zich meebrengt.
Arve Henriksen is een van ‘s werelds zachtste, liefste en zuiverste trompettisten. Hij was lid van het grensverleggende Supersilent, is een van de vier spelers in het kwartet Warped Dreamer (met Belgen Teun Verbruggen en Jozef Dumoulin) en heeft meer dan een dozijn albums onder zijn eigen naam uitgebracht, meestal bij het uitzonderlijke label Rune Grammofon. Hij heeft deel uitgemaakt van projecten van o.a. Christian Wallumrød, Trygve Seim en Trio Mediæval die een thuis vonden bij ECM.
In de zomer van 2021 sloten de twee artiesten zich enkele dagen op in kunstencentrum nona en het resultaat daarvan is A Short Story, uitgegeven op het fijne label Aspen Edities, waarvan Machtelinckx een van de drijvende krachten is.
Jukwaa - het trio Thijs Troch (piano), Nils Vermeulen (bas) en Sigfried Burroughs (drums) - behoort tot de meest onvoorspelbare bands binnen de Belgische jazz en aanverwante zones. Was hun titelloze debuut uit 2014 een album dat de conventies van het pianotrio binnen handbereik hield, maar nooit bereid was om te volgen, dan waren opvolgers Harbinger Of Imminent Ruin (2015) en Cushion (2018), respectievelijk een duik in compromisloos experiment en een soort van ingetogen, maar intense raamvertelling waarin elk stuk een andere invalshoek bood.
Na die zijstappen keert Jukwaa terug naar zijn kernbezetting. Op hun nieuwe, intussen vierde album Adapt (WERF Records) presenteren ze twee lange stukken waarmee ze de mogelijke gezichten van een pianotrio verkennen. Daarbij wordt naadloos en moeiteloos gewisseld van instrumentatie, met piano, bas en drums die afgewisseld worden met banjo’s, fiddles en percussie. Elke beslissing ontstaat uit de urgentie om te werken met intuïtie en de nood om automatismen af te schudden. Vorm en inhoud worden voortdurend over elkaar geschoven in steeds wisselende constellaties, waarbij jazz, improvisatie, minimalisme en hedendaagse klanken elkaar versterken.
Ook dit concert zal naar goede gewoonte uitblinken in een verfrissend gebrek aan conventionaliteit en hokjesdenken.