Lara Rosseel op BRAND!: van small tot extra-large
In het verleden kon je Lara Rosseel al aan het werk zien in verschillende formaties: met haar octet en quintet bewees bassiste Lara Rosseel niet alleen dat ze kan componeren, maar ook een band leiden.
Tijdens BRAND! kan je haar aan het werk zien als solo-artiest, in duo met Laura Cortese én in XXL versie met haar eigen orkest tijdens ARK.
Lara Rosseel & Laura Cortese
En de bas was niet eens haar eerste instrument! Lara Rosseel wierp zich eerst op de gitaar en cello voor ze de overstap maakte naar het grotere instrument. Toen het dan toch gebeurde, was het meteen grote liefde. Ondanks een schijnbare eenvoud is haar spel vrij van clichés of behaagzucht. Het is vooral het geluid van een artieste die vrank en vrij op zoek gaat naar lyriek en puurheid. Die klinkt nu eens open en filmisch en dan weer intiem of groovend. Daarvoor is geen trukendoos nodig. Muziek moet je vooral voelen, volgens Rosseel. Als er iets is waar ze steevast in slaagt, dan is het dat teweegbrengen.
Soleren doet ze zelden, maar als het gebeurt, dan is het wel raak. Soulvol, zoekend zonder trukendoos en met altijd die intimiteit en sensualiteit nabij. Deze keer speelt ze solo én in duo met de Amerikaanse zangeres/violiste Laura Cortese.
Naima Joris sluit de eerste BRAND! festival avond af in de Stadsschouwburg waar ze haar langverwachte eerste album komt voorstellen. Voor dit album kon Naima beroep doen op een stel jonge geestverwanten, waaronder onze twee centrale BRAND-gasten Lara Rosseel en Vitja Pauwels die beide ook meespelen in haar band.
Lara Rosseel Orchestra: ARK
Het droomproject van Lara Rosseel is een verrijking van haar Octet en Quintet met een strijkkwartet en hobo. De composities van De Grote Vrouw (2020) en Hert (2022) - die Lara Rosseel omschreef als ‘ethnic acoustic jazz’ - worden voor ARK in een nieuw, nog filmischer jasje gestoken. Op die manier wordt de groovende, warme muziek van deze rijzende ster vertaald naar een weelderig en groots Panavision-formaat. Toepasselijk, want deze bassiste en componiste slorpte invloeden op uit de meest diverse windstreken. Er wordt gelonkt naar Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Mediterrane oorden. De muziek klinkt daardoor als een even coherente als kleurrijke trip, die mysterie koppelt aan groove en weidsheid aan intimiteit.
Het materiaal dat ze schreef voor haar vorige albums gaat ze herwerken op maat van die XXL-bezetting. Daarvoor doet ze o.m. beroep op de steun van Bert Joris, die furore maakte in binnen- en buitenland, als muzikant, componist en arrangeur voor het Brussels Jazz Orchestra. Het uitwerken van dit ambitieuze project wordt voor Rosseel zo de bekroning van een ongemeen boeiend hoofdstuk in haar carrière en zet ongetwijfeld de deuren wijd open voor de toekomst.
Vinyl Sunday in het Predikheren
Jazzmuziek en vinylplaten zijn een begrip geworden in Het Predikheren (bibliotheek van Mechelen). 6000 jazzplaten van eind jaren '50 tot begin jaren '90 zitten er in de rekken. Een deel hiervan zijn unieke collectors’ items en worden niet meer uitgeleend. Toch willen ze ook deze pareltjes delen met het publiek. Daarom nodigen ze regelmatig gekende jazzfanaten en platenfreaks uit om aan de slag te gaan met hun collectie. Tijdens BRAND! presenteert Lara Rosseel haar favoriete platen.